Törődjünk az egészségünkkel

Törődjünk az egészségünkkel

115
0
MEGOSZTÁS
Törődni kell az egészségünkkel, hogy minden fontos dolgot megélhessünk életünkben.

A minőségi táplálkozás fontos az egészséges élet megvalósításában. Mondd meg mit eszel – megmondom, ki vagy!” Már régóta ismerjük a mondás igazságát. Az egészséggel való törődés már a táplálkozással elkezdődik. Felgyorsult világunkban a hajszolt életmód gyakran vezet energiahiányhoz, fáradékonysághoz, stresszes állapothoz, egészségügyi probléma kialakulásához.

Helyesen táplálkozunk? Az elfogyasztott táplálék tartalmazza-e az egészséghez szükséges anyagokat? Megfelelő módon készítjük elő az ételeinket? Ezekhez hasonló kérdések sorozata foglalkoztat bennünket a mindennapjaink életminőségével kapcsolatban. A történelem folyamán az embernek mindig alkalmazkodnia kellett a környezetében bekövetkező változásokhoz. A mai világban ezek a változások felgyorsultak és erőteljesen jelentkeznek. A gépesítés, az urbanizáció következtében a mindennapi táplálékunkat egyre inkább mesterséges úton állítják elő. Az élet felgyorsult ritmusa azt diktálja, hogy gyors ételeket, feldolgozott termékeket fogyasszunk. Ezek magas kalóriaértékkel rendelkeznek, de hiányoznak belőlük a fontos építőelemek: enzimek, vitaminok, ásványi anyagok és ballaszt anyagok. Az építőelemek hiánya degeneratív elváltozásokhoz és különféle megbetegedésekhez vezethetnek. Fontos hangsúlyozni, hogy az egészséges és helyes táplálkozás egész életünkben a szervezetünk megfelelő működésének a kulcsa. A napi, kiegyensúlyozott táplálkozással szervezetünknek meg kell kapnia mindazt, amire szüksége van az egészséges növekedéshez és a belső folyamatok zavartalan működéséhez. A szénhidrátok és zsírok alapvető tápanyagok, az energia fő forrásai. A fehérjék a növekedés és fejlődés szempontjából fontosak. A vitaminok, ásványi anyagok, enzimek és ballaszt anyagok nélkülözhetetlenek az teljes anyagcsere-folyamatban. Friss gyümölcs és zöldségfélék, hús, hal, tojás, tejtermékek és gabonafélék: ezek az élelmiszerek jelentik a legjobb biztosítékot arra, hogy szervezetünk hozzájut mindahhoz, amire az egészséghez és a jó erőnléthez szüksége van. HOGYAN TÁPLÁLKOZZUNK EGÉSZSÉGESEN?

  • A táplálkozást és a fizikai aktivitást össze kell hangolni!
  • Fogyasszunk minél több gyümölcsöt és zöldségfélét!
  • Együnk minél több, egész magvakból és teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, mert az őrlés és finomítás folyamatában megsemmisülnek a vitaminok és ásvány anyagok (integrális gabonafélék, rizs, tészta)!
  • Táplálkozzunk változatosan!
  • Kevesebb sót használjunk, kerüljük a sós ételeket!
  • A zsíros hús nem megfelelő, a legegészségesebb fehér hús és a hal.
  • A mottó: kevés cukor és édesség!
  • Igyunk naponta tejet, együnk tejtermékek!
  • Az alkoholt csak mértékkel!AZ EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS PIRAMISA

    1. GABONAFÉLÉK ÉS AZOKBÓL KÉSZÜLT TERMÉKEK: RIZS, KENYÉR, TÉSZTAFÉLÉK
    2. GYÜMÖLCSÖK ÉS ZÖLDSÉGFÉLÉK
    3. TEJ ÉS TEJTERMÉKEK, HÚS, HAL, TOJÁS 4. ZSÍROK, OLAJOK, ÉDESSÉGEK
    A piramist úgy állították össze, hogy a táplálékot hat fő csoportba sorolták, amelyek négy szinten vannak elosztva. A piramis szintjei és ezek felülete mutatja, hogy mekkora arányban kell jelen lennie a mindennapi táplálkozásban. Pl.: kenyér, péksütemények, rizs és tésztafélék alkotják a piramis alapjait és egyben képezik a táplálkozás alapját, illetve azok az élelmiszerek, amelyeket naponta többször fogyaszthatunk. A zsírok, a cukor, a só, az alkoholtartalmú italok és édességek a piramis csúcsán helyezkednek el. Magas a kalóriaértékük, nem vagy nagyon kis mennyiségben tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat, ezért legfeljebb naponta egyszer vagy csak havonta néhány alkalommal kell fogyasztani belőlük. Ahhoz, hogy szervezetünk megkapja mindazt az energiát és tápláló anyagokat, amelyekre szüksége van, jól kell tervezni az étkezést és jól kell kombinálni az élelmiszereket mind a hat csoportból. Bár nagy választék van a különféle élelmiszerekből, szenvedő alanyai vagyunk a mind sűrűbben előforduló betegségeknek, amelyek egyik legnagyobb előidézője a nem megfelelő, nem kiegyensúlyozott, hiányos táplálkozás. A cukorbetegség, a szív betegségei, a súlytöbblet, a magas vérnyomás, stb.. gyökerei többek között a rendszertelen életmódban, rossz táplálkozási szokásokban, az élelmiszer minőségének csökkenésében keresendő. Az életritmus felgyorsulása, a rohanás közbeni táplálkozás, a gyors ételek fogyasztása csak egy az okok közül. Annak ellenére, hogy tudatában vagyunk az egészséges táplálkozás fontosságának, mégis helytelenül táplálkozunk! A helyes táplálkozási szokások betartása és a táplálék gondos kiválasztása mellett sem tudjuk elkerülni napjaink káros hatásait: az élelmiszer az előállítása folyamán számos olyan technológiai folyamaton megy keresztül, amely károsítja a benne levő tápanyagokat. A mennyiségi szemléletű, különféle mezőgazdasági technológiák szegényebbé teszik a talajt ásványi anyagokban. Káros hatása van a fóliasátrakban történő gyors termesztésnek, a hosszan tartó szállításnak vagy a nem megfelelő raktározásnak is. Mindezek a táplálék minőségének a csökkenéséhez vezetnek. Ellentmondásos helyzetben vagyunk: rendkívül gazdag az élelmiszer kínálatunk, ugyanakkor nem tudjuk csak ezekkel kielégíteni a szervezetünk szükségleteit. Ezért fontos és javallott az élelmiszerekből hiányzó létfontosságú anyagok pótlása TÁPLÁLÉKKIEGÉSZÍTOK útján. Ilyen módon javítjuk azokat a hibáinkat, amelyeket a modern életmódunkkal elkövetünk.
    TÁPLÁLÉKKIEGÉSZÍTŐ minden olyan aktív anyag, amelyet szájon át juttatunk a szervezetbe a táplálkozás kiegészítése, a betegségek megelőzése, stb. céljából. Fontos leszögezni, hogy ez nem orvosság.

 

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ